Bokanmeldelse

Download

EVENTYRLIG REISESKILDRING

Redmond O`Hanlon : Til Kongos Indre

Redmond O`Hanlon fortalte i et interjvu at etter reisen til Kongo, tok det han seks år bare å begynne å skrive boken. Han hadde så mange inntrykk og minner at han var redd for at når han fikk tankene ned på papiret ville de falme.Undertegnede forstår godt hva han mener. Da jeg var ferdig å lese boken tok det en stund før jeg kunne sette meg ned å skrive om den. Jeg er full av inntrykk og tanker, men mest av alt er jeg glad han dro til Kongo slik at jeg slipper. Jeg kan lese boka.Det er ikke uten grunn at man i Frankrike har betegnet O`Hanlon som en intellektuell Tarzan. Han har trang til å oppsøke de farligste reisemål, og har tidligere utgitt bøker fra både Borneo og Amazonas.
Grunnen til å dra til Kongo er at han har hørt rykter om at det finnes en dinosaur rundt telesjøen midt inne i landet. Grunnen til at dette ikke er allment kjent, er at det er pygmèland midt i jungelen. Så og si ufremkommelig – hvis du først klarer å overvinne det afrikanske byråkratiet og har penger nok til å bestikke deg til en oppholdstillatelse, så er det fortsatt nesten umulig å ta seg frem til Telesjøen.
O`Hanlon gyver løs på oppgaven sammen med sin amerikanske venn Larry Shaffer og sin ( etterhvert ) trofaste guide Marcellin Agnagna. De møter gorillaer, skogselefanter, armèer av vandremaur, heksedoktorer, menneskelig brutalitet, lokale pygmèer, slum, nød, svette, tørste, gnagsår, slit og strev.
Alt dette skildrer O`Hanlon på en så utmerket måte at en skulle tro en var der. Da Larry Shaffer kaster inn håndkleet og drar hjem til Amerika har jeg lyst til å bli med, jeg er også sliten.
Denne boken er full av innlevelse, humor og selvironi. Og over det hele hviler en afrikansk gjennomgående tro på ånder og fetisjer, en tro som til slutt også preger forfatteren.