Venezia på tre dager

Img 3907

Jeg er en estetiker og kunstelsker som nå studerer estetikk og kultur. Jeg har kun vært i Italia en gang før, det var på VGS i fire dager i Roma på klassetur. Jeg elsket det og har siden hatt lyst til å dra tilbake, men ikke hatt en mulighet eller en grunn. Men da jeg for et par uker siden snakket med romkameraten min fortalte han at han og en til i kollektivet skulle dra til Venezia sammen. Litt på tull svarte  jeg  litt snurt “Uten meg?!”som førte til at han svarte: “vil du være med?” og jeg var solgt. Med en Ryanairbillett booket og et hotell klart ,jeg vippset penger for var vi klare for å dra til Venezia. Mitt reisefølge besto ikke av de aller mest kunstinteresserte, men jeg klarte likevel å “lure” dem med meg på det meste. Her kommer noen anbefalinger, erfaringer og en beretning om min opplevelse av Venezia på tre dager.

Vi fløy til Treviso, som er en liten time unna Venezia. Fra flyplassen går det en direktebuss til busstasjonen i Venezia. Flybussen koster 12 euro en vei, eller så kan man kjøpe en åpen tur/retur billett til 20 euro. Vi ankom byen rundt 14.15 på ettermiddagen og fikk heldigvis lov til å sjekke inn før kl 15. Vi bodde  på “Residenza Briati”  på “Campo Santa Margherita” som var veldig sentralt i forhold til kollektiv transport, men i realiteten er Venezia ikke en så stor by og det er fint mulig å bare gå rundt også. Da vi kom, regnet det og var 18 grader, så det fristet ikke å dra på båttur. Vi var veldig sultne etter å ha reist hele dagen, så det første vi gjorde var å finne et sted å spise pizza. Når jeg sier at det er den beste pizzaen jeg har spist i hele mitt liv så mener jeg det på det sterkeste. Det kan også ha en sammenheng med at jeg var så sulten da jeg spiste, men det kickstartet turen min  til å bli en av de beste jeg har hatt på lenge.

Vi bestemte oss for å bruke den første dagen på å spasere rundt, orientere oss i byen ut ifra der vi selv bodde, og se etter attraksjoner vi gjerne ville sjekke ut de neste dagene. Helt tilfeldig fant vi Leonardo da vinci museet som fortsatt var åpent i 17.00 tiden da vi gikk rundt.

Vi dro selvfølgelig på besøk. For oss studenter kostet det 6,50 euro som jeg i etterkant syns var litt dyrt, men pytt.  Første etasje  gikk gjennom hans malerier, karriere og bidrag til anatomien og medisinen.  Andre etasje var en interaktiv del der man kunne se de ulike oppfinnelsene hans og prøve å bygge miniatyrversjoner av oppfinnelsene. Det var et artig lite museum og vi syns alle det var verdt 80 spenn. Jeg tror likevel at  dette hadde vært enda gøyere om jeg var 15 år yngre (Typ aldersgruppen 6-10 år) men det var likevel ålreit.

Det var lærerikt og definitivt et lett museum å stikke innom. Etter det brukte vi resten av kvelden på å gå rundt. Og til slutt fant vi ut av at vi hadde gått gjennom halve byen. Venezia er ikke så stor, men byen føles litt som en labyrint med alle kanalene og broene som i begynnelsen føles som om de går i ett.  Venezia er også kjent for Carnevale di Venezia hvor de har fantastiske masker og kostymer. Rundt om i byen er det mange butikker som selger disse fantastiske maskene og kostymene.

For å avslutte reisedagen kjøpte vi en “Slice” med pizza til 2 euro og spiste på en benk før vi drakk vår føste Aperol spritz på en bar og dro hjem for å legge oss. Vi ville stå opp tidlig og få det meste ut av vår første ordentlige dag i venzia.

Dag 2

Jeg ville ut og oppleve ting og vekket reisefølget mitt rundt 07.30 søndag morgen. Jeg hadde funnet en frokostrestaurant og foreslo at i dag skulle vi “øyhoppe” litt og få med oss noen av attraksjonene på øyene utenfor Venezia. Jeg hadde sett på Instagram at øya «Burano» var kjempe vakker, så jeg foreslo at vi kunne dra dit først, men  på veien tilbake sjekke ut naboøya med nesten samme navn «Murano». Vi kjøpte 48 timers billett siden vi tenkte å sjekke ut en annen øy dagen etter og, og det kostet 35€. Båtturen var veldig deilig.  Båtene i Venezia fungerer jo egentlig som busser siden det ikke finnes noen veier der. Vi tok først båten til Murano for så å bytte båten som gikk videre til Burano. Fra “dør til dør” tok det omtrent 1,5 time å reise, men vi syns alle det var helt greit. Båttur i 24 plussgrader er jo ikke akkurat noe å klage på!

Burano er kjent for vakre fargerike hus, men også for blonde-laging. Vi dro på blondemakeri-museet som for oss studenter bare kostet 3,5€. Det var veldig lærerikt og vakkert ikke minst. Det er definitivt verdt å besøke når man er på øya.

Murano derimot er kjent for glassblåseriene sine og hver eneste butikk er full av glass-duppeditter av alle slag. Det er egentlig også et glassblåsemuseum på Murano, men reisefølget mitt var ikke så interessert i det etter jeg hadde dratt  dem med på blondemuseum, så det ble ikke noe av denne gang.

Vi brukte resten av ettermiddagen på å spasere rundt. Vi fant en lokal bar inn i veggen som solgte vin, øl og aperol til 1-3€ etter størrelse på koppen. Det kan anbefales på det sterkeste.

Dag 3

Denne  dagen var det meldt 26 grader og vi tenkte « faen heller, vi finner en strand.» og det gjorde vi. En halvtime med bussen( båten) ut til øya Lido, som er Venezias strender. Denne øya hadde også biler og vi ble litt sjokkerte, ettersom vi var blitt så vant til å bare ha båter og kanaler overalt.  Jeg tok til og med årets første bad her! Det var kjempe deilig. Vi tok båten tilbake og kjørte den til endestasjonen bare så vi kunne nyte båtturen. I stedet for å kjøpe en gondoltur til 80€ er det mye billigere og minst like ålreit  å bare ta bybåtene med 48/72 timers billett til 35/40€

Vi spiste lunsj og dro hjem for å dusje og tenke at vi skal ta båten til hagene der Veneziabiennalen  er og se den berømte Rialtobroen.

Biennalen stengte da vi kom dit, men det var fett for meg som kunstinteressert å se hvor det var i det minste. Vi spiste gelato og gikk til Rialto broen. Det var fint, men jeg syns personlig ikke at det var en “must see”

Dag 4 (reisedag)

Den siste dagen  sto vi opp kl. 07:00. Vi hadde et stramt program og skulle opp og ut. Kunstmuseet “Gallerie dell’Accademia”  åpnet kl. 08:15 og vi var der da det åpnet. For oss som var studenter kostet det bare 2€ å komme inn! Her så vi malerier av kjente kunstnere som Tizian og Hieronymus Bosch.

Man kunne også kjøpe en audioguide til 6€ som jeg hadde lyst til, men reisefølget mitt kan jeg ikke skryte av at var spesielt kunstinteresserte så vi droppet det. Vi måtte også holde tidsskjemaet  Likevel kan dette være en god investering  for å lære mer enn hva som står på veggtekstene. Likevel var det helt fantastisk og 100% verdt et besøk.

Man kan ikke dra til Venezia uten å dra til Dogepalasset og det gjorde vi etterpå. Jeg tror kanskje dette var min favorittopplevelse. Likevel anbefaler jeg å sjekke om man vil kjøpe billetter til Dogepalasset og St. Marko basilikaen på forhånd fordi køen var kjempelang, spesielt til kirken. Vi hadde bare 4 timer før vi møtte dra til flyplassen så vi bestemte oss for å velge palasset da vi kun hadde tid til en av dem. Da vi endelig kom til disken for å kjøpe billetter koster det 15 euro for studentbillett.

Når man kommer inn, kommer man rett ut i bakgården og ser rett på  St Markus basilikaen ( som var dogens eget kapell!).  Når man går inn i selve palasset har de  laget en rundtur man må følge, men den var kjempegodt kuratert. Her kunne man også kjøpe med seg en audioguide, men igjen, reisefølget mitt var ikke interessert og mente det ville ta for lang tid (sukk). Det tok oss omtrent 1/1,5 time å gå gjennom hele og det var måping og “åååå- ing” over en lav sko, da alt var så latterlig vakkert og storslått.

Billettene kostet 15€, men med på kjøpet fikk vi også en billett til “Museo Correr” som var en blanding av både arkeologi, venezias byhistorie, enda et palass og de hadde til og med marco polos testamente utstilt. Det var alt vi rakk før vi måtte dra tilbake til Treviso for å fly hjem.